onsdag 31 augusti 2011

Makaronipudding - den godaste någonsin - tack för det Mannerström!


Husman ligger mig varmt och hjärtat. Det är rejält och oftast fantastiskt gott, både till vardags och som "finmat" på söndagar. När jag lagar husman är det antingen inspirerat av min mamma eller av Leif Mannerström. Jag har dammat av hans kokbok "Husmanskonst" som av någon anledning hamnat i skymundan i min kokbokshylla så jag har inte konsulterat den på ett tag. Nu har jag bläddrat igenom den igen och hittade massor av recept jag bara måste göra på hans sätt - fast lite på mitt sätt också förstås. Först ut är makaronipudding som är så barnsligt gott!

Jag har gjort många puddingar i mina da'r men aldrig kokat makaronerna i mjölk (snabbstuvat) som Mannerström gör utan bara kokat dem i vatten innan jag lägger dem i formen. Stuvningen smaksätts med salt, peppar och socker. Här är det viktigt att det verligen KOKAR och inte småbubblar som när man stuvar makaroner i dryga tjugo minuter. Makaronerna ska kokas enligt koktid på förpackningen, gärna några minuter kortare så blir de inte så mosiga i puddingen. Att stuva makaronerna gör puddingen ännu mer saftig så det kommer jag att fortsätta göra.

Och så gräddmjölk i äggstanningen förstås. Jag brukar bara använda mjölk. Enligt husmanskonstnärens recept ska det vara salladslök i puddingen men jag använde purjolök som jag brukar men lade ödmjukt till gul lök också, helt enligt receptet. Däremot avviker jag när det gäller fläsket, jag använder bacon i stället. Och så använder jag min kära prästost, inte grevé eller lagrad herrgård enligt herr Mannerström. Ta det försiktigt med saltet - både bacon och ost ger mycket sälta. För mer från växtriket på tallriken passar rårivna morötter eller tomatklyftor.

6 portioner
4 dl makaroner, Gammeldags Idealmakaroner
2 dl vatten
6 dl standardmjölk
1 tsk socker
Salt, vitpeppar och muskot

2 paket bacon i bitar
1 gul lök, finhackad
1 purjolök, strimlad (ej det grövsta gröna)
Salt och svartpeppar

2 dl standardmjölk
2 dl vispgrädde
4 ägg
Salt och svartpeppar

3 dl riven prästost
Smörklickar

Gör så här:
Koka upp vatten och mjölk. Koka makaronerna tills de är knappt mjuka.  Krydda med lite salt, vitpeppar, muskot och socker. Ställ åt sidan och rör om då och då så att makaronerna inte klibbar ihop sig för mycket. Fräs baconbitarna tills de släpper fettet och börjar få fin färg. Blanda då ner gul lök och purjolök och fräs med en stund. Salta lätt och svartpeppra. Blanda bacon- och lökfräs noga med makaronerna. Vispa ihop äggstanningen. Smörj en ugnsform och lägg i hälften av makaronblandningen. Strö över hälften av osten och sedan resten av makaronblandningen. Häll över äggstanningen och se till att den rinner ner ordentligt till botten genom att peta igenom här och var med en sked. Strö över resten av osten. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter.

Det kan ta upp till en timme innan puddingen blir tillräckligt fast. Kolla konsistensen genom att sätta ner skaftet på en sked - den ska inte vara rinnig. Sätt första tiden på en halvtimme och kolla sedan färgen. Täck över med folie på slutet om det behövs.

Hel muskotnöt att riva var tyvärr slut i skåpet så jag fick använda en kryddburk med inbyggd kvarn i locket, med småbitar av muskot. Självklart fungerade inte kvarnen så jag fick ta bort locket, hälla ur lite grand och mortla i stället. Kände mig lite som Jamie Oliver men jag använder min fina (tunga) mortel alldeles för lite. Jag skulle vilja stå där i köket och mortla färska kryddor, pesto och allt annat som både Oliver och Morberg gör... Det ska bli av det också!

BÅDE purjolök och gul lök ska det vara. Jag har bara använt purjolök tills nu, enligt det allra första recept jag har hållit mig till på makaronipudding - från VÅR KOKBOK som jag fick när jag flyttade hemifrån som 18-åring. Det skulle till Mannerström för att få mig att göra min pudding annorlunda...

Bacon, gul lök och purjolök är hur gott som helst tillsammans. Här har vi faktiskt början på en god pastasås om man skulle vilja. Bara att blanda i lite crème fraiche och grädde!

Enligt Mannerströms recept ska det vara grevé eller lagrad herrgård i puddingen men jag använder min älskade prästost som passar så bra till det mesta i maten. Din egen smaksak!

De stuvade makaronerna är blandade med bacon och lök, första lagret är lagt i formen och första ostlagret ska på.

Andra lagret av både makaronblandning och ost är lagt. Överst några smörklickar som smälter ut över hela puddingen i ugnen och gör sitt till för den underbara ytan och färgen - och inte minst smaken!

Mannerström säger att man kan servera puddingen med brynt smör.... Men jag tycker att det räcker bra så här :-)

Mannerström tar gärna ett glas rött vin till sin makaronipudding. Själv föredrar jag ett stort glas iskall mjölk!

Tack för maten, Mannerström. Respekt!

3 kommentarer:

  1. Mums så gott.. synd att sambon inte gillar pasta!

    SvaraRadera
  2. Aj, då... Ja, då är det lite svårt att göra makaronipudding. Inte direkt den bästa rätten där man kan ersätta pasta med ris, bulgur eller couscous :-)

    SvaraRadera
  3. Jag kör med röd lök i ställer för gul och smaksätter äggstanningen med Heniz chilisås vilket ger en finfin smak på det hela :)

    SvaraRadera